About Me

My photo
Penang, Malaysia
Saya tak pandai memasak tapi rajin belajar demi menyediakan juadah untuk keluarga tercinta dengan air tanganku sendiri. Resepi dan Gambar yg ada kat sini saya copy/paste dari berbagai sumber hanya untuk rujukan diri sendiri sebagai sumber inspirasi dalam memasak dan untuk tatapan anak2ku kelak : Ika kamelia, Rania adelia dan Andika putra serta berkongsi dengan sesiapapun yg ingin mencuba, Bukan untuk mencari Glamour dan Publisiti Apapun saya ucapkan banyak2 terima kasih kepada semua empunya Resepi dan Gambar kat sini, minta dihalalkan Dunia Akhirat.

Members

Thursday 24 May 2012

Ayam ungkep



Bahan :
1 ekor ayam, potong 8

5 ulas bawang putih
6 ulas bawang merah
1 ruas kunyit
1 sdm ketumbar
1 sudu teh lada putih
1 sudu teh jintan manis
sedikit lengkuas
1 inci halia
3 biji buah keras
(Kisar halus kesemua bahan di atas)

segenggam kelapa parut (lebih pun tak apa)
2 batang serai yang diketuk
garam secukup rasa
air kelapa untuk merebus ayam


cara:

Masukkan ayam yang telah dibersihkan ke dalam periuk. Leburkan kesemua bahan di atas termasuk air kelapa ke dalam periuk berisi ayam tadi. Air kelapa mestilah sama paras dengan ayam. Rebus sehingga air kering. Tutup periuk dengan penutupnya. Api jangan besar sangat, nanti air cepat kering dan ayam belum empuk lagi. Biar perlahan.

Bila ayam sudah empuk dan air kering, keluarkan ayam. Goreng ayam itu. Sekejap saja, jangan goreng sampai hagus. Apabila kesemua ayam selesai digoreng, goreng pula bumbu yang ada dalam periuk itu sehingga garing Kemudian taburkan di atas ayam goreng tadi.

No comments:

Post a Comment