About Me

My photo
Penang, Malaysia
Saya tak pandai memasak tapi rajin belajar demi menyediakan juadah untuk keluarga tercinta dengan air tanganku sendiri. Resepi dan Gambar yg ada kat sini saya copy/paste dari berbagai sumber hanya untuk rujukan diri sendiri sebagai sumber inspirasi dalam memasak dan untuk tatapan anak2ku kelak : Ika kamelia, Rania adelia dan Andika putra serta berkongsi dengan sesiapapun yg ingin mencuba, Bukan untuk mencari Glamour dan Publisiti Apapun saya ucapkan banyak2 terima kasih kepada semua empunya Resepi dan Gambar kat sini, minta dihalalkan Dunia Akhirat.

Members

Saturday 17 September 2011

Membuat laksa sendiri

 
Bahan2:
 (sukatan terpulang atas diri sendiri)
  1. 2 cawan tepung beras
  2. 2 cawan tepung gandum
  3. air panas
  4. acuan laksa
cara membuat: 

  1. ayak tepung beras dan tepung gandum...gaul bersama.
  2. masukkan sedikit demi sedikit air panas. gaul dan uli hingga menjadi doh, jangan terlalu lembik or keras. sedang2 jer.
  3. masukkan adunan tadi di dalam acuan laksa sedikit demi sedikit,kemudian celur laksa tersebut kedalam air yg sedang mendidih.
  4. laksa akan timbul maknanya dah masakla tu dan sedia di hidangkan bersama kuah laksa kesukaan korang.

hah, nie lah salah satu acuan yang boleh buat laksa...acuan neh serba guna, boleh wat muruku, putu mayam, n macam2 lagi terpulang atas kepingan acuan yg terdapat di atas...kalau laksa, blh guna acuan yang lubang nya besar n bulat2 cam lam gmbr tuh...

No comments:

Post a Comment