About Me

My photo
Penang, Malaysia
Saya tak pandai memasak tapi rajin belajar demi menyediakan juadah untuk keluarga tercinta dengan air tanganku sendiri. Resepi dan Gambar yg ada kat sini saya copy/paste dari berbagai sumber hanya untuk rujukan diri sendiri sebagai sumber inspirasi dalam memasak dan untuk tatapan anak2ku kelak : Ika kamelia, Rania adelia dan Andika putra serta berkongsi dengan sesiapapun yg ingin mencuba, Bukan untuk mencari Glamour dan Publisiti Apapun saya ucapkan banyak2 terima kasih kepada semua empunya Resepi dan Gambar kat sini, minta dihalalkan Dunia Akhirat.

Members

Tuesday 28 February 2012

Bergedil ubi kayu

P1240996

Sumber: CMG

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 1/2 cawan parutan ubi kayu
2 camca besar tepung gandum*
1 camca teh baking powder*(*diayak)
1 camca besar udang kering, rendam sekejap, tos dan tumbuk kasar
1 biji bawang besar, didadu
1 pokok kecil daun sup/bawang hiris halus
1 biji cili merah, dihiris
camca besar ketumbar biji/jintan manis dan jintan puith*
1/4 camca teh gula halus
Garam secukup rasa

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Satukan semua bahan2 diatas dalam satu bekas. Gaul rata2 hingga menjadi bancuhan yang boleh dibentuk. Ambil kurang lebih 1 camca besar adunan, bulat2kan, kemudian tekan leper, letak atas pinggan yang beralas plastik. Buat hingga siap.
  2. Goreng dalam minyak sederhana panas hingga kuih menjadi kuning keemasan. Angkat dan toskan. Jangan goreng banyak2, cukup 6 - 8 biji saja sekali goreng, ikut saiz kuali yang anda guna. Hidangkan bersama sos kegemaran. Sesuai untuk sarapan mau pun minum petang...

No comments:

Post a Comment