About Me

My photo
Penang, Malaysia
Saya tak pandai memasak tapi rajin belajar demi menyediakan juadah untuk keluarga tercinta dengan air tanganku sendiri. Resepi dan Gambar yg ada kat sini saya copy/paste dari berbagai sumber hanya untuk rujukan diri sendiri sebagai sumber inspirasi dalam memasak dan untuk tatapan anak2ku kelak : Ika kamelia, Rania adelia dan Andika putra serta berkongsi dengan sesiapapun yg ingin mencuba, Bukan untuk mencari Glamour dan Publisiti Apapun saya ucapkan banyak2 terima kasih kepada semua empunya Resepi dan Gambar kat sini, minta dihalalkan Dunia Akhirat.

Members

Wednesday 14 August 2013

Jom Masak Rendang jering

Saya ni peminat tegar ulam2an dengan nama jering ni, klu indonesia panggil dengan nama jengkol. saja simpan resepi ni untuk simpanan dan tatapan anak 2kelak. klu masak lauk ni memang makan bertambah2 la jawabnya. makan tak ingat dunia, tak tengok kiri kanan he e e.....

Bahan:
* Jering tua
* 1 ltr santan

Bahan:

* Bawang merah
* Bawang putih
* tommato
* halia
* Lengkuas
* Buah keras
* Kunyit
* Ketumbar
* Merica 10 biji
* Cabai merah/cili padi
* Garam secukupnya.
 * Serai 3 batang diketuk
* Daun limau purut
*bunga lawang/buah pelaga
* Daun kunyit 2 lembar dihiris
* kerisik

Cara memasak:
1. Rebus jering hingga lembut, kemudian ketuk satu persatu secara pelahan agar jering lembut buangkan kulit arinya

2.giling halus kesemua bahan kecuali serai, daun limau purut, b.lawang/b.pelaga, dan daun kunyit serta kerisik kemudian tumis hingga harum.

3. kemudian masukkan jering dan bahan2 lainnya serta santan dan kerisik msk hingga tanak sedia untuk dihidang


jering ni boleh dimasak dengan berbagai cara: boleh buat jering masak lemak cili padi,  jering masak sambal ngan ikan bilis, boleh masak taucho, boleh rebus kosong cicah ngan nyok ( jenis ni terkenal kat johor).

Ni Jering masak sambal ngan ikan bilis Dari dapur Kjee, tengok gambar Kjee ni memang nampak sungguh menyelerakan.



Inilah rupa jering tua yg belum dimasak.



kat malaysia ada satu jenis ulam2an yg rasa dia serupa ngan jering. ada yg panggil dengan nama buah geduaq ataupun buah kerdas. bentuk dia macam kekacang, isi setiap satunya ada 3 atau 4 biji buah kerdas kadang lebih lg.



No comments:

Post a Comment