About Me

My photo
Penang, Malaysia
Saya tak pandai memasak tapi rajin belajar demi menyediakan juadah untuk keluarga tercinta dengan air tanganku sendiri. Resepi dan Gambar yg ada kat sini saya copy/paste dari berbagai sumber hanya untuk rujukan diri sendiri sebagai sumber inspirasi dalam memasak dan untuk tatapan anak2ku kelak : Ika kamelia, Rania adelia dan Andika putra serta berkongsi dengan sesiapapun yg ingin mencuba, Bukan untuk mencari Glamour dan Publisiti Apapun saya ucapkan banyak2 terima kasih kepada semua empunya Resepi dan Gambar kat sini, minta dihalalkan Dunia Akhirat.

Members

Wednesday 2 October 2013

Petua menghilangkan pelbagai jenis noda yg terkena pada pakaian



1. Petua membersihkan  Pakaian Terkena Cat

Rendamkan pakaian yang terkena cat dengan minyak tanah terlebih selama beberapa jam, kemudian basuh dengan sabun dan bilas seperti biasa.


2. Petua Bersihkan Pakaian Terkena Karat 

Gaulkan perahan jus dari sebiji limau nipis bersama satu sudu kecil garam halus sehingga sebati. Sapukan sebatian tersebut pada bahagian pakaian yang terkena karat, biarkan beberapa minit, kemudian basuh dengan sabun dan bilas seperti biasa.


4. Petua Bersihkan Pakaian Terkena Minyak

Kesan tompokan minyak pada pakaian terutama berwarna putih memang sukar dihilangkan. Penggunaan bahan peluntur boleh memudarkan warna pakaian tetapi kesan tompokan minyak masih tidak hilang. Cara mudah untuk mengatasinya dengan sapukan sedikit margerin pada bahagian pakaian yang terkena tompokan minyak, biarkan beberapa minit, kemudian basuh dengan sabun dan bilas seperti biasa.


5. Petua menghilangkan kesan dakwat .

 Memang sukar menghilangkan kesan dakwat  pada pakaian jika anda tidak tahu cara yang betul membersikannya. Cuba mana-mana petua ini untuk menanggalkan kesan degil dakwat pada pakaian.

1) Bancuh pekat 3 sudu susu dengan sedikit air. Sapukan bancuhan susu ini pada kesan dakwat selama setengah jam. Kemudian cuci dengan sabun atau detergen seperti biasa dan jemur hingga kering.

2) Titiskan cuka ke atas kesan dakwat tersebut. Biarkan selama 5 minit dan kemudian ngenyeh-ngenyeh dengan tangan untuk mengeluarkan dakwat tersebut. Ulang beberapa kali hingga kesan dakwat hilang. Kemudian cuci dengan sabun atau detergen seperti biasa dan jemur hingga kering.

3) Tabur sedikit garam halus pada permukaan kesan dakwat. Titiskan limau nipis ke atas lapisan garan itu. Biarkan selama 5 minit dan kemudian tenyeh2  dengan tangan untuk mengeluarkan dakwat tersebut. Ulang beberapa kali hingga kesan dakwat hilang. Kemudian cuci dengan sabun atau detergen seperti biasa dan jemur hingga kering.


4) Semburkan penyembur rambut pada kesan dakwat. Biarkan kering seketika. Kemudian bilas dengan air yang dicampur dengan sedikit cuka. Cuci dengan sabun atau detergen seperti biasa, berus kesan dakwat dengan berus kain, bilas dan jemur hingga kering.

6. Petua menghilangkan tahi lalat pada pakaian 

Pakaian yang bertahi lalat memang sukar untuk dibersihkan dengan sabun atau detergen pencuci pakaian. Jangan putus asa. Sebelum anda buang pakaian tersebut, cuba dulu petua ini.

Campurkan secawan cuka dengan setengah baldi air. Rendam pakaian yang bertahi lalat kedalam air cuka tersebut semalaman. Keesokannya cuci dengan sabun atau detergen seperti biasa dan jemur hingga kering.

7. petua menghilangkan gam kuat ( Brand gajah dll )

petua ni saya dah praktikkan sendiri dan ianya berhasil. beli tinner di kedai hardware. kemudian basahkan baju yg terkena gam tadi kemudian tenyeh2 berulang kali hingga kesan gam itu hilang. buat berulang2 kali hingga kesan itu betul2 hilang.

8. Petua menghilangkan kesan darah pada pakaian

* basahkan pakaian yg terkena darah kemudian letak garam halus banyak2 kemudian tenyeh hinga kesan itu hilang
* rendam dengan air coca cola
* sapukan dengan sabun mandi ketul/cair kemudian tenyeh hingga kesan darah hilang

9. Petua menghilangkan kesan peluh dikolar ataupun lengan baju

tenyeh dengan syamphoo ataupun sabun mandi ketul kemudian berus pelan2 hingga kesan hilang.

10. petua menghilangkan lunturan dibaju berwarna.

* didihkan air  di dalam periuk dengan detergen dan perahan air limau nipis kemudian masukkan pakaian yg terkena luntur.

* rendam dengan air dan cuka makan

11. petua menghilangkan kesan chewing gum pada pakaian

* letak tinner pada pakaian yg terkena chewing gum td kemudian tenyeh2 hingga kesan td hilang
* tenyeh dengan ketul ais kemudian kikis keluar pelan2 kemudian bakinya tenyeh dgn minyak masak hingga benar2 hilang ( letak di frezeer dlm 30 menit pun blh jg )

12. petua menghilangkan getah pisang pada pakaian

* tenyeh dengan kapur makan biarkan sekejab kemudian basuh seperti biasa bersama detergen.

13. Petua menghilangkan kesan kopi/teh pada pakaian

rendam dengan air hangat dan detergen dan perahan limau nipis dan letakkan juga sedikit baking powder

16 comments:

  1. nak try nih.. thank u. suami dok cari lah petua apa yang selamat..Merdeka !

    ReplyDelete
  2. Nak rendam berapa lama kalau baju yg terkena lunturan tu ye??

    ReplyDelete
  3. da cuba da petua ni :
    http://blogcaripasal.blogspot.com/2015/04/petua-hilangkan-baju-bertahi-lalat.html

    ReplyDelete
  4. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  5. Klau bju bertompok minyak sbb pewangi baju pun bole hilang ke klau letak majerin??

    ReplyDelete
  6. peluh pada tudung macam mana nak hilangkan ye?

    ReplyDelete
  7. peluh pada tudung macam mana nak hilangkan ye?

    ReplyDelete
  8. Kalau baju sekolah kena watercolour Macam mana

    ReplyDelete
  9. Cara nak hilangkan kesan kuning akibat air karat pada tudung mcm mna nya

    ReplyDelete
  10. Cara nak hilangkan kesan liquid paper pada tudung camne ye??

    ReplyDelete