About Me

My photo
Penang, Malaysia
Saya tak pandai memasak tapi rajin belajar demi menyediakan juadah untuk keluarga tercinta dengan air tanganku sendiri. Resepi dan Gambar yg ada kat sini saya copy/paste dari berbagai sumber hanya untuk rujukan diri sendiri sebagai sumber inspirasi dalam memasak dan untuk tatapan anak2ku kelak : Ika kamelia, Rania adelia dan Andika putra serta berkongsi dengan sesiapapun yg ingin mencuba, Bukan untuk mencari Glamour dan Publisiti Apapun saya ucapkan banyak2 terima kasih kepada semua empunya Resepi dan Gambar kat sini, minta dihalalkan Dunia Akhirat.

Members

Tuesday 1 October 2013

Taufu pok isi ( Tauhu poket ).



 dari Blog: mayarahayu54.

Bahan:

Taufu pok
150 gr isi ayam dikisar
50 gr udang dikisar
2 butir telur ( 1 tuk adonan, 1 lg tuk bhn pencelup) 
50 gr tepung gandum
penyedap rasa
Garam secukupnya
1 sdt gula putih
1/2 sdtlada sulah
1 batang daun bawang hiris halus

Bahan yg dihaluskan
1 siung bawang merah
2 siung bawang putih

Caranya : 
1. Campur ayam dan udang yg sdh diblender dengan bumbu halus, lada sulah , gula, garam, penyedap rasa aduk rata.
2. Kmdn masukkan tepung gandum, aduk rata kembali  dan jgn terlalu diaduk ( nnt liat) aduk guna spatula asal tercampur rata saja, terakhir masukkan hirisan daun bawang aduk kembali sebentar saja. Sisihkan adonan
3. Setelah tahu dibelah buat lubang ditengah nya  lalu masukkan adonan lakukan sampai habis setelah itu kukus selama 20  - 25 menit hingga matang. Angkat sisihkan biarkan dingin.
4. Kocok telur kmdn celupkan tahu yg sdh dikukus lalu goreng dengan minyak yg sdh dipanaskan. Goreng sampai kekuningan lalu angkat sedia dihidang dgn sos kegemaran anda.

No comments:

Post a Comment