About Me

My photo
Penang, Malaysia
Saya tak pandai memasak tapi rajin belajar demi menyediakan juadah untuk keluarga tercinta dengan air tanganku sendiri. Resepi dan Gambar yg ada kat sini saya copy/paste dari berbagai sumber hanya untuk rujukan diri sendiri sebagai sumber inspirasi dalam memasak dan untuk tatapan anak2ku kelak : Ika kamelia, Rania adelia dan Andika putra serta berkongsi dengan sesiapapun yg ingin mencuba, Bukan untuk mencari Glamour dan Publisiti Apapun saya ucapkan banyak2 terima kasih kepada semua empunya Resepi dan Gambar kat sini, minta dihalalkan Dunia Akhirat.

Members

Saturday 10 September 2011

Jom layan jenis2 siput yg boleh dimakan....

 Yang ni namanya Siput mentarang
 Yang ni pula orang panggil Siput gayam klu ada nama lain saya x taula..
 Ni pula Lala.
 Ni namanya kepah bentuknya lebih kurang ngan lokan cuma kulit cengkerangnya licin jika dibandingkan ngan lokan cengkerangnya agak berbulu. rasanya menurut saya kurang sedap jika dibandingkan ngan Lala ataupun Retak seribu.
 Yang ni saya x biasa makan, namanya Siput batik ataupun Siput bintang kod...
 Ni pula Siput Gonggong.
 Siput ni pula saya x taulah sama ada btl2 boleh mkn ataupun tak sbb dia hidup di air tawar yaitu di sawah padi/bendang tp memang orang ada makan siput ni. namanya Siput gondang klu di indonesia di panggil Keong mas.
 Yang ni namanya Siput biji nangka. bentuknya seakan2 Siput retak seribu cuma bedanya cengkerangnya x ada corak retak dan berwarna agak kuning.
 Yang ni memang sedap, saya suka makan siput ni Namanya Siput retak seribu.
 Yang ni mesti ramai yg tau namanya Tiram (Oyster).
 Yang ni rasa dia memang best, namanya kupang ataupun di panggil Siput sudu.
 Yang ni saya x biasa makan. nak makan siput ni kena cungkil keluar/cucuk isi dia dgn jarum. namanya Siput duri klu ada nama lain saya x tau.
Yang ni saya biasa makan tp x minat sangat dgn rasanya. namanya Siput kemudi ataupun orang panggil Siput peha ayam.
 Yang ni pula namanya Siput buluh
 Yang ni saya biasa makan dan cari sendiri binatang ni. namanya Siput pahat, siput pahat ni ada 2 jenis. satu jenis cengkerang dia berwarna kuning yg satu jenis lagi cengkerangnya berwarna hitam. Siput ni duduk dalam selut/lumpur. klu nak cari dia kena korek dalam lubang selut.
 Yang ni anak2 saya memang suka makan. namanya Siput sedut ataupun siput belitung. Saya x makan Siput ni sebab geli tengok dia menggeliut2 masa nak besiang dia. tapi anak2 saya kata sedap....
Siput ni hidup kat pokok2 bakau, bila air laut mula pasang siput ini akan memanjat pokok2 bakau masa tu orang kutip siput ni.

41 comments:

  1. Info Yg Bagus..

    ReplyDelete
    Replies
    1. banyak2 yang dok tunjuk tu, paling suka kemudi. dia punya taste wowww langit ke tujuh. kedua mentarang, tp makan hati2. lokan mmg sedap tp makan banyak lain mcm perut. lain2 tu sbb isi kecik tp still sedap mcm kerang, sentiasa leading the way, then siput sedut, timba, kupang, tiram (hat ni jarang makan still okay). dulu kecik2 pi cari dgn ayah siput manis, mana la nak dapat siput ni lagi.. sedap dan kenangan termanis

      Delete
  2. ada beza ke siput pahat dengan siput buluh..yang saya makan ( first time ) rasanya siput buluh tapi orang tempatan di pasir lanun kata itu siput pahat..haihhh..confius pulak...nama siput nih... al maklumlah belum khatam bab siput nih...hi..hi..hi.. tapi sedap rasanya jika boleh beri bintang 1 hingga 10 saya beri 9++ sebab saya ni jenis picky sikit nak nak tentang makanan yang pelik pelik..yang tak pelik pun belum tentu makan... macam siput sedut..ianya tak pelik..tapi saya geli nak makan..kembang rasanya tekak bila tengok ia bergerak.. bila tengok siput buluh ...terus rasa nak makan..siap tanya macam mana nak masak ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. pasir lanun di mersing johor ke?

      Delete
    2. Siput pahat tu Kami panggil kijin

      Delete
    3. Sape tau siput kemido masak ape sedap??

      Delete
  3. Banyak info yang dapat..... Terima kasih... :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya pernah kutip dan makan siput batik..sedap...manis duduk celah batu dekat muka kuala.. nama saintifik Littorina littorea...english periwikle snail

      Delete
  4. info yang bagus tapi admin boleh x tukar kaler font tu. sebab background da putih font pown kaler yg cerah jugak.
    saya kena copy paste kt words n kalerkan gelap plak bile nk bace. maaf kalau saya terkasar bahasa.
    terima kasih

    ReplyDelete
  5. Ada lagi siput yg x de dlm list diatas...siput timba....

    ReplyDelete
  6. byk nyee siput...awok idakler tau ada nama macam macm

    ReplyDelete
  7. Info yg berguna...sy paling suka makan siput belitong ngan retak seribu...sodap...��

    ReplyDelete
  8. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  9. Bukannya itu keranh ya?? Kerang sama siput beda kan??

    ReplyDelete
  10. SALAM, KT MANA ADA JUAL SIPUT GAYAM DLM KUANTITI YG BESAR DENGAN SIPUT BIJI NANGKA? DO HELP ME TO GET IT FOR MY HOTEL USING,THANKS

    ReplyDelete
  11. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  12. Ingatkan lala sama dengan siput retak seribu?

    ReplyDelete
  13. bagus ni.. terima kasih ats perkongsian yg sgt bguna.. ada dlm 2,3 jnis xpernah mkn.. kene cari la nnti, nk rasa.. hihi..

    ReplyDelete
  14. sedapp semua tu...melainkan siput bendang tu pahit

    ReplyDelete
  15. Saya lala dngan siput sedut je pernah makan..lain2 xpernah lagi 😅😂

    ReplyDelete
  16. Siput sedut sungai warna hitam..yg tu boleh makan juga kah??

    ReplyDelete
  17. Saya penggemar makanan eksotik halal, cakap bab siput air tawar ni, saya pernah makan siput gondang. so, nk cerita kat sini rasanya memang unik rangup dan kenyal. Sesuai dimasak goreng, grill, masakan berkuah n jangan lupa rebus dahulu sebelum buat apa2 masakan ye...

    ReplyDelete
    Replies
    1. siput gondang musuh penanam padi tu ka yg hangpa makan? bior benor

      Delete
  18. Rasa mcm nk try masak siput kilah yg besor tu. Mcm mana ekk nk kuorkan isik dia? Lepas rebus, senang ke nk kuorkan isinya..? Terimakasih ��

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rebus 1 jam baru boleh senang keluarkan isi. Ambil bahagian isi depan, yg belakang tu x boleh makan. Lepas tu hiris2 kecik, nak masak apa lepastu masaklah. Sambal ke black pepper ke. Sedap. Saya masak black pepper je siput tu. Isi dia kalau kita da hiris2 mmg byk. Beli 2 siput yg saiz besar, boleh makan 4-5 org. Texture isi dia mcm sotong tapi agak liat sikit dari sotong. Tapi boleh je kunyah kalau gigi sempurna hehe

      Delete
    2. Rebus 1 jam baru boleh senang keluarkan isi. Ambil bahagian isi depan, yg belakang tu x boleh makan. Lepas tu hiris2 kecik, nak masak apa lepastu masaklah. Sambal ke black pepper ke. Sedap. Saya masak black pepper je siput tu. Isi dia kalau kita da hiris2 mmg byk. Beli 2 siput yg saiz besar, boleh makan 4-5 org. Texture isi dia mcm sotong tapi agak liat sikit dari sotong. Tapi boleh je kunyah kalau gigi sempurna hehe

      Delete
  19. saya dari tahun 2020. info ini bagus. kalau boleh edit n update lagi. Jazakallahu khoir

    ReplyDelete
  20. Sape nk beli lokan dn tmpah lokan dgn kuantity byk..sila wasap sy mie..0176658544

    ReplyDelete
  21. Siput gondang ada 2 jenis . Satu yg belakang pusar besar, yg tu org tak makan,pahit.. satu lg pusar belakang dia kecik, yg tu sedap buat masak lemak.. ni pesawah yg bagitahu saya.. saya silap pegi kutip yg spesis pahit. Tgk sama ja..beza pusaran dia tu besar atau kecik .

    ReplyDelete
    Replies
    1. wah bagus detail ni.. tp tak biasa makan. kemudi juga sedap walau rega mahai dan susah dapat. saat telan rasa sampai pintu syurga oo. heaven on earth

      Delete
  22. Siput kijin tu rupa siput pahat tapi air tawar..siput gayam@kepah tu krg melaka pggil buah kana..kalau kemudi kapal@peha ayam tu org pggil siput beliung klu kt mlka..tp klu siput puting beliung tu siput lain..

    ReplyDelete
  23. It’s really a great and helpful piece of information. I’m satisfied that you simply shared this useful info with us. Please keep us informed like this. Thank you for sharing.

    Jokergaming123
    Joker123
    Hokibet77
    Hokibet77

    ReplyDelete
  24. Thank you for your post, I look for such article along time. myself very happy to read it because it can give me more insight, thanks.. Visit my blog..thankyou

    Slot777
    Mega888 Slot
    Bola368
    Bet303

    ReplyDelete
  25. bulan Posa ni ayuh la makan siput unam kat area Parit Buntar tu

    ReplyDelete