About Me

My photo
Penang, Malaysia
Saya tak pandai memasak tapi rajin belajar demi menyediakan juadah untuk keluarga tercinta dengan air tanganku sendiri. Resepi dan Gambar yg ada kat sini saya copy/paste dari berbagai sumber hanya untuk rujukan diri sendiri sebagai sumber inspirasi dalam memasak dan untuk tatapan anak2ku kelak : Ika kamelia, Rania adelia dan Andika putra serta berkongsi dengan sesiapapun yg ingin mencuba, Bukan untuk mencari Glamour dan Publisiti Apapun saya ucapkan banyak2 terima kasih kepada semua empunya Resepi dan Gambar kat sini, minta dihalalkan Dunia Akhirat.

Members

Wednesday 13 November 2013

Gulai Ikan Tongkol

rsz_gulai_ikan_tongkol
Sumber; dAPUR TANPA SEMPADAN

BAHAN-BAHANNYA :-)
2 ekor ikan tongkol putih, saiz sederhana
2 biji cili merah, belah 2 tapi tak putus
2 biji cili hijau, belah 2 tapi tak putus
2 keping asam gelugor
2 batang serai, dititik
1 1/2 camca besar kerisik
1 1/2 camca besar rempah kari ikan (baba's)
1 camca besar ketumbar serbuk
1 camca besar rempah gulai cap ros
2 camca besar cili kisar
400 ml santan pekat
1 liter santan cair
Air secukupnya
1 camca besar gula Melaka
Garam secukup rasa

BAHAN-BAHAN KISAR HALUS :-)
1 biji bawang besar
3 ulas bawang putih
1 inci halia
1/2 inci lengkuas
1/2 inci kunyit hidup

BAHAN-BAHAN TUMIS :-)
4 biji bawang merah, hiris
2 ulas bawang putih, hiris
1/2 inci halia, hiris
1/2 camca teh halba

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Ikan tongkol disiang, kemudian kerat 4 untuk setiap seekor (ikut saiz ikan yang anda guna), cuci bersih dan toskan. Satukan bahan kisar halus dengan rempah kari ikan, ketumbar serbuk dan rempah gulai ros. Kacau rata hingga menjadi pes (tambah sedikit air jika perlu). Ketepikan.
  2. Panaskan minyak dalam kuali. Masukkan bahan tumis dan serai titik. Tumis hingga harum, masukkan cili kisar dan tumis hingga cili garing. Tambah pes rempah. Kacau rata dan masak dengan api kecil hingga terbit minyak. Kacau selalu.
  3. Tuang santan cair, kacau dan biar mendidih. Masukkan ikan dan tambah sedikit air jika perlu. Masak hingga mendidih dan kecilkan api. Masukkan kerisik, gula melaka dan asam gelugor. Kacau perlahan dan biar mendidih sekejap. Tuang pati santan, kacau dan renihkan selama 1 jam. 
  4. Perasakan dengan garam secukupnya. Masukkan cili hijau dan merah, masak sekejap lagi hingga cili layu dan kuah pekat. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi putih atau nasi dagang...

No comments:

Post a Comment