About Me

My photo
Penang, Malaysia
Saya tak pandai memasak tapi rajin belajar demi menyediakan juadah untuk keluarga tercinta dengan air tanganku sendiri. Resepi dan Gambar yg ada kat sini saya copy/paste dari berbagai sumber hanya untuk rujukan diri sendiri sebagai sumber inspirasi dalam memasak dan untuk tatapan anak2ku kelak : Ika kamelia, Rania adelia dan Andika putra serta berkongsi dengan sesiapapun yg ingin mencuba, Bukan untuk mencari Glamour dan Publisiti Apapun saya ucapkan banyak2 terima kasih kepada semua empunya Resepi dan Gambar kat sini, minta dihalalkan Dunia Akhirat.

Members

Thursday 15 September 2011

petua untuk membuat pisang goreng menjadi lebih rangup


Tips ni saya copy dari internet untuk rujukan, sesiapa yg nak cuba sila la....

1. guna tepung beras + tepung gandum sikit je + air kapur makan sikit

2. campurkan kelapa parut sikit dalam adunan tepung ( menurut pengalaman member saya peniaga pisang goreng )

3.letak sedikit backing powder dalam adunan tepung.

4. letakkan 4camca minyak panas dalam tepung baru bancuh tepung dengan air.

5. campurkan sedikit coffemate kedalam bancuhan tepung.

6. campurkan margerin/butter yg dicairkan kedalam adunan

7. Resepi dari hotel: 2cwn Tepung beras + 1cwn tepung gandum +  5 sudu santan pekat + 1/2 camca backing powder + serbuk kunyit + 1 telur + air + garam + 2 sudu margerin yg di cairkan. 
apapun bancuhan tepung jangan telalu pekat ataupun cair.

Bancuhan ini boleh untuk guna pisang goreng ataupun untuk roti celup tepung then goreng.

No comments:

Post a Comment