About Me

My photo
Penang, Malaysia
Saya tak pandai memasak tapi rajin belajar demi menyediakan juadah untuk keluarga tercinta dengan air tanganku sendiri. Resepi dan Gambar yg ada kat sini saya copy/paste dari berbagai sumber hanya untuk rujukan diri sendiri sebagai sumber inspirasi dalam memasak dan untuk tatapan anak2ku kelak : Ika kamelia, Rania adelia dan Andika putra serta berkongsi dengan sesiapapun yg ingin mencuba, Bukan untuk mencari Glamour dan Publisiti Apapun saya ucapkan banyak2 terima kasih kepada semua empunya Resepi dan Gambar kat sini, minta dihalalkan Dunia Akhirat.

Members

Monday 10 October 2011

Urab pedas Beremi

Sumber : CMG

BAHAN-BAHANNYA :-)
300 g pokok beremi
1 cawan kelapa parut putih
1 biji bawang besar hiris halus
Garam dan gula secukup rasa
5 biji bawang merah*
1 ulas bawang putih*
2 inci isi cekur*
1/2 inci kunyit hidup*
2 biji cili merah*
8 biji cili padi*
1/2 inci belacan*
1 camca besar udang kering, rendam 10 minit dan toskan*(*ditumbuk lumat)

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Pokok beremi, dibersihkan, tosk hingga betul2 kering, hiris tapi jangan terlalu halus, ketepikan. (kalau boleh, cuci dan toskan beremi hingga betul2 kering).
  2. Kelapa parut digaul bersama bahan2 tumbuk lumat hingga rata. Masukkan garam dan gula secukup rasa. Masukkan beremi dan hirisan bawang besar, gaul hingga mesra.
  3. Masukkan dalam kuali dan goreng tanpa minyak selama 2 - 3 minit. Angkat dan boleh hidangkan bersama nasi putih dan lauk2 yang lain. Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment