About Me

My photo
Penang, Malaysia
Saya tak pandai memasak tapi rajin belajar demi menyediakan juadah untuk keluarga tercinta dengan air tanganku sendiri. Resepi dan Gambar yg ada kat sini saya copy/paste dari berbagai sumber hanya untuk rujukan diri sendiri sebagai sumber inspirasi dalam memasak dan untuk tatapan anak2ku kelak : Ika kamelia, Rania adelia dan Andika putra serta berkongsi dengan sesiapapun yg ingin mencuba, Bukan untuk mencari Glamour dan Publisiti Apapun saya ucapkan banyak2 terima kasih kepada semua empunya Resepi dan Gambar kat sini, minta dihalalkan Dunia Akhirat.

Members

Sunday 3 June 2012

Kacau Goreng Tofu & Leek
























By: Dari dapur Madiha

Bahan2:

3 silinder tofu (MaDiHaA guna tofu udang) ~ potong 6 setiap silinder & lalukan dengan air sebelum digoreng
2 batang leek ~ potong 1 inci
1 batang carrot saiz kecil ~ potong ikut suka
4 ulas bawang putih ~ diketuk & cincang
1/2 biji cili merah ~ dihiris
2 sudu besar sos tiram
1 sudu besar kicap cair
sedikit serbuk lada sulah
1 sudu kecil tepong jagung ~ bancuh sikit dengan air
minyak utk menumis
garam (jika perlu)
air untuk kuah

Cara2
1. Panaskan minyak untuk menggoreng tofu.  Tofu yg dah dilalukan air (kalau MaDiHaA panggil cucur air lalu) digoreng kedua2 belah hingga kekuningan. Angkat & ketepikan.
2. Kurangkan minyak dalam kuali tadi lalu tumiskan bawang putih hingga wangi. Masukkan lobak merah & cili merah & kacau.  Tambahkan sedikit air & biar mendidih.
3. Masukan sos tiram & kicap cair. Masukkan leek & tofu dan kacau perlahan.  Renjiskan dengan sedikit serbuk lada putih. Tambah garam jika perlu & akhir sekali masukkan air tepong jagung yang dibancuh & biarkan hingga pekat sambil dikacau perlahan.  Jika terlalu pekat boleh tambah lagi sedikit air ikut kesesuaian.

No comments:

Post a Comment