About Me

My photo
Penang, Malaysia
Saya tak pandai memasak tapi rajin belajar demi menyediakan juadah untuk keluarga tercinta dengan air tanganku sendiri. Resepi dan Gambar yg ada kat sini saya copy/paste dari berbagai sumber hanya untuk rujukan diri sendiri sebagai sumber inspirasi dalam memasak dan untuk tatapan anak2ku kelak : Ika kamelia, Rania adelia dan Andika putra serta berkongsi dengan sesiapapun yg ingin mencuba, Bukan untuk mencari Glamour dan Publisiti Apapun saya ucapkan banyak2 terima kasih kepada semua empunya Resepi dan Gambar kat sini, minta dihalalkan Dunia Akhirat.

Members

Wednesday 26 June 2013

pes tomyam homemade




Bahan2:
cabai kering
bawang merah

bawang putih
tomatto
1 batang serai
1 cm lengkuas
1 cm halia

udang kering
gula/garam secukupnya
sedikit sos ikan

daun limau purut
sedikit belacan bakar 
air akar ketumbar
air asam jawa
minyak goreng


Cara penyediaan:
- blend semua bahan
- panaskan minyak dan tumis semua bahan hingga tanak dan sesuaikan rasanya
- angkat dan sejukkan sebelum disimpan dalam bekas.

2 comments:

  1. Air akar ketumbar tu wajib ada sbb aroma dari akar ketumbar tu la ciri khas aroma tomyam. minyak tu biar sekali didalam pes tu. bila nak guna cedok pes dgn minyak sekali. minyak pun agak2lah x mau banyak sangat.

    ReplyDelete
  2. saya kalau masak tomyam sekali dengan akar2 daun ketumbar saya masukkan. memang aroma tomyam menyelerakan..saya tgk chef wan masak dalam tv lama dulu...
    jemput masuk blog saya tuan/puan, kami menjual produk makanan muslim..dapatkan senarai kedai untuk belian jika tuan/puan nak mencuba atau contact saya untuk pembelian secara pos..tq
    http://odzyenterprise.blogspot.com/search/label/Perencah%20Nasi

    ReplyDelete