About Me

My photo
Penang, Malaysia
Saya tak pandai memasak tapi rajin belajar demi menyediakan juadah untuk keluarga tercinta dengan air tanganku sendiri. Resepi dan Gambar yg ada kat sini saya copy/paste dari berbagai sumber hanya untuk rujukan diri sendiri sebagai sumber inspirasi dalam memasak dan untuk tatapan anak2ku kelak : Ika kamelia, Rania adelia dan Andika putra serta berkongsi dengan sesiapapun yg ingin mencuba, Bukan untuk mencari Glamour dan Publisiti Apapun saya ucapkan banyak2 terima kasih kepada semua empunya Resepi dan Gambar kat sini, minta dihalalkan Dunia Akhirat.

Members

Friday 24 February 2012

Tapai ubi

Tapai Ubi

Sumber: CMG

Bahan-Bahannya :-)
2 kg ubi putih
1/3 ketul ragi tapai
Tupperware atau bekas plastik bertutup

Cara membuatnya :-)
  1. Ubi dikupas, kerat sederhana besar. Kikis ubi tadi dengan pisau untuk membuang lendir2nya (tujuan untuk menghasilkan tapai yg putih). Belah sederhana besar dan cuci kembali, buat hingga siap. Rebus hingga ubi 3/4 masak (jangan sampai empuk!). Tos dan sejukkan.
  2. Alihkan ubi tadi ke dalam bekas besar. Sediakan tapis teh, masukkan ragi tapai dalam tapis dan gesek ragi tapai tadi rata2 atas ubi. Gaul dan alihkan ubi ke dalam bekas plastik bertutup atau tupperware (pastikan bekas2 tadi kering dan bersih). Letak tapai di kawasan gelap (dalam almari atau periuk bertutup) untuk 36 jam.
  3. Kalau zaman dulu, kami letak dalam pasu khas, alas dengan daun pisang, pastu balut dengan kain batik, lagi satu pernah juga dengar wanita kalau datang "haid" dilarang membuat tapai, hati kena tulus ikhlas dan tak boleh ada sifat hasat dengki masa nak "menapai" tu..dan macam2 lagi laa...apa2 pun itu petua saja..wallahualamm!!!

No comments:

Post a Comment